Concept van de digitale brievenbus achterhaald
Ik vind dit een interessante stap van ING Bank. Finbox (2012) is een digitale brievenbus, gekoppeld aan je bankrekening, waar je rekeningen van leveranciers naartoe kunt laten sturen. Je hebt dan al je ontvangen facturen bij elkaar en je kunt ze makkelijk betalen (en er 7 jaar bewaren). Klinkt aantrekkelijk.
Toch stopt ING. ‘Het kan niet uit’ zeggen ze. Het aantal gebruikers daalt en inmiddels wegen de kosten voor onderhoud en doorontwikkeling niet op tegen de opbrengsten. Frappant is dat Rabobank en ABN Amro wel doorgaan.
Uit eigen ervaring weet ik dat aansluiten op Finbox geen abc’tje was. Maar is dat het probleem? Teruglopende aantallen gebruikers wijzen op iets anders. Ik denk aan twee andere oorzaken. Als niet al je leveranciers hun facturen in je Finbox droppen heb je nog steeds op verschillende (online en offline) plekken facturen. Dat is onhandig. Ga je al die facturen in je Finbox dan toch nog uitprinten en in een ordner stoppen? Daarnaast mist Finbox een koppeling met de (online) boekhouding. Je hebt de facturen wel binnen, maar that’s it.
In 3 jaar tijd is het concept van Finbox achterhaald. Zo snel gaat dat met automatisering van de boekhouding. ElkeDagBij biedt hetzelfde concept als Finbox, maar met een paar grote verschillen. Elke leverancier kan facturen (PDF) aanleveren via een standaard e-mailadres. Dat vraagt geen bepaalde instellingen of rechten. Ontvangen facturen belanden direct in de administratie (openstaande posten). Papieren facturen scan je in en staan meteen naast de online ontvangen facturen, dus alles bij elkaar. En je betaalt ze allemaal via de ElkeDagBij-bankkoppeling met ING, Rabobank en ABN Amro.
Finbox was 3 jaar geleden nog een handige oplossing. Vandaag is het te beperkt, (te) stand-alone. Niet van nu. Ik ben benieuwd hoe lang Rabobank en ABN Amro er nog mee doorgaan.