Toewijzen ontvangsten

Time needed: 3 minutes.


In de app zie je op het dashboard diverse iconen staan. Toewijzen ontvangsten  is er een van. Het rode cijfer geeft het aantal ontvangsten aan waar nog geen door jou verzonden factuur tegenover staat. Het is verstandig dit meteen bij te werken. Ga zo te werk:

  1. Open de app

    Klik op het icoon Toewijzen ontvangsten. Je ziet een lijst met alle ‘rode’ ontvangsten. In dit geval dus 1.

  2. Toewijzen aan factuur

    Het kan zijn dat de factuur al in het systeem staat, maar dat het om diverse redenen niet mogelijk was het ontvangen bedrag en het factuurbedrag met elkaar te matchen. Drie voorbeelden:
    – Je hebt een deelbetaling ontvangen; het betaalde bedrag is lager dan het gefactureerde bedrag
    – Je hebt een combinatiebetaling ontvangen voor twee of meer facturen; het betaalde bedrag is hoger dan van iedere factuur
    – Je klant heeft een betalingskorting verwerkt, bijvoorbeeld bij betaling binnen 14 dagen; ook nu is het betaalde bedrag lager
    Of de factuur staat er wel tussen, maar er was een andere reden waarom het niet lukte ze te matchen.

    Volg nu deze stappen:
    a. Klik op Toewijzen aan factuur. Check de lijst
    b. Selecteer de factuur of facturen die bij de uitgave past of passen
    c. Klik op toewijzen

  3. Aanleveren factuur

    Stel je komt de factuur niet tegen in de lijst, maar je weet dat je een factuur hebt gemaakt. Bijvoorbeeld in Word in plaats van in ElkeDagBij.

    Volg nu deze stappen:
    a. Voeg de factuur toe via je camera. Makkelijk als je een papieren factuur hebt. Foto maken via de app en de app regelt de rest.
    b. Heb je de factuur al een keer gefotografeerd en zit die in je album? Selecteer hem dan uit je fotoalbum.
    c. Zet je handtekening is hier niet actief.

  4. Afboeken zonder factuur

    Soms heb je ‘inkomsten’ die geen gefactureerde omzet zijn. Bijvoorbeeld wanneer je subsidie krijgt voor een project. Of wanneer je contant ontvangen bedragen afstort bij de bank. Dan boek je dit natuurlijk niet op omzet, dat is al gebeurd als het goed is, maar op “gestorte bankbedragen”.

    Je krijgt een aantal boekingsmogelijkheden om uit te kiezen. Dit wisselt per gebruiker van ElkeDagBij. Kruisposten is van toepassing wanneer jij en je klant elkaar voor een zelfde bedrag gefactureerd hebben. Dan “streep” je de betalingen tegen elkaar weg. Staat jouw situatie er niet tussen? Neem dan contact met ons op en wij voegen de bijpassende optie toe.

    Volg nu deze stappen:
    a. Kijk welke opties we bieden
    b. Staat jouw optie er niet tussen of twijfel je? Vraag onze klantenservice
    c. Staat jouw optie er zeker tussen, selecteer die dan en wijs toe